XIV Stručno savjetovanje tužilaca u BiH 21 – 24.09.2021. godine
Panel II – Procesuiranje predmeta ratnih zločina u BiH
U okviru XIV Stručnog savjetovanja tužilaca u BiH održanog u Neumu u periodu od 21 – 24.09.2021. godine, u organizaciji projektne komponente Visokog sudskog i tužilačkog vijeća Bosne i Hercegovine „Unapređenje rada na predmetima ratnih zločina u BiH“ IPA 2019, uz saradnju sa TRIAL International u BiH i Centrima za edukaciju sudija i tužilaca RS i FBiH, održan je i Panel II – Procesuiranje predmeta ratnih zločina u BiH. Učešće na Panelu II su uzeli tužioci tužilaštava u BiH koji rade na predmetima ratnih zločina. Panel, na kojem su sveobuhvatno razmotrena aktuelna pitanja u vezi sa procesuiranjem predmeta ratnih zločina, od strane učesnika ocijenjen je izuzetno uspješnim i korisnim za dalje praktično postupanje.
Stručni skup obuhvatio je razmatranje pitanja rješavanja slučajeva posmrtnih ostataka, trajni ukop i smještaj posmrtnih ostataka. Paralelno s uvidom u primjere dobre prakse rješavanja imovinsko – pravnih zahtjeva u predmetima ratnih zločina, razmatrano je pitanje žalbenih osnova u predmetima ratnih zločina. Posebna pažnja je posvećena izvještaju o provedbi Revidirane državne strategije za rad na predmetima ratnih zločina, sa posebnim osvrtom na mehanizam adekvatnog raspoređivanja predmeta ratnih zločina između pravosuđa BiH i entitetskog, odnosno pravosuđa Brčko distrikta BiH. S tim u vezi su prezentovani sveobuhvatni podaci o učincima rada pravosuđa u procesuiranju ove vrste predmeta u periodu 2014 – 30.06.2021. godine. U konačnici je tematizirano pitanje saradnje tužilaštava i policijskih agencija i modela unapređenja.
Izlagači na Panelu II su bili Ahmed Mešić – tužilac Tužilaštva BiH, Marijana Čobović – tužilac Tužilaštva BiH, te Tarik Crnkić – tužilac Okružnog javnog tužilaštva u Istočnom Sarajevu, uz uključenje putem video-linka eminentnih eksperata i univerzitetskih profesora pravnih nauka.
Rad Panela II polučio je slijedeće zaključke:
- Upućuje se zahvalnost Evropskoj uniji na kontinuiranoj podršci koju dugi niz godina pruža pravosuđu Bosne i Hercegovine za rad na predmetima ratnih zločina, te konstatuje nemjerljiv značaj za implementaciju ciljeva i mjera Revidirane državne strategije za rad na predmetima ratnih zločina. U tom smislu se pozivaju rukovodioci pravosudnih institucija, odnosno sudije i tužioci da poduzmu sve neophodne mjere i ulože dodatne napore usmjerene ka unapređenju sveukupne efikasnosti u cilju blagovremene realizacije Revidirane državne strategije i smanjenju broja neriješenih predmeta ratnih zločina registrovanih pred pravosuđem u BiH.
- Naslanjajući se na obavezujuće zaključke Visokog sudskog i tužilačkog vijeća BiH iz januara 2021. godine, te pravni okvir implementacije projekta Evropske unije „Unapređenje rada na predmetima ratnih zločina u BiH“ – IPA 2019, naglašava se obaveza da rukovodioci sudova i tužilaštava predmetnu podršku koriste isključivo za procesuiranje ove vrste predmeta, posebno u okviru institucija koje i dalje registruju opterećujući broj predmeta ratnih zločina. Nesvrsishodno korištenje podrške Evropske unije nije prihvatljivo, ne doprinosi unapređenju funkcionalnog položaja tužioca za što je podrška namijenjena i ne može se smatrati opravdanim.
- Razmatranje rezultata rada tužilaštava ostvarenih u periodu 2014 – 30.06.2021. godine ukazuje na zaključak da je pravosuđe u BiH kapacitirano da efikasno procesuira predmete ratnih zločina. Naime, u navedenom periodu, modalitetom tužilačke odluke procesuirano je 4.545 lica. Međutim, iz prezentiranih podataka rada pravosuđa u BiH i uočenih praksi, kako u tužilaštvima, tako i sudovima, paralelno proizlazi i zaključak da uočene prakse negativno doprinose obavezi privođenja pravdi svih počinilaca, te obavezi efikasnog rješavanja ovih slučajeva. U tom smislu, neophodno je da sudovi intenziviraju održavanje glavnih pretresa u cilju ubrzanja suđenja, te ujednače različitosti u sudskoj praksi, posebno u okviru istog suda. Standardi dokazivanja pred sudom trebaju biti uspostavljeni na način da omogućavaju efikasno i pravično rješavanje krivičnog spora za sve strane u postupku, a naspram formalističkog pristupa. S druge strane, tužilaštva trebaju unaprijediti efikasnost i kvalitet rješavanja preostalih KTRZ predmeta i uložiti dodatne napore u tom pravcu. Procesuiranje lica Haške „A“ kategorije, registrovanih u složenim predmetima, u tom pogledu predstavlja apsolutni prioritet i rad na ovim predmetima mora biti intenziviran. Nadalje, kontrola glavnih tužilaca u pogledu priliva KTRZ predmeta, ali i kvalitete odluka, treba biti provedena na svakodnevnoj osnovi. Također, neophodno je promptno rješavanje KTNRZ i KTARZ predmeta u skladu sa Smjernicama VSTV BiH, u koju svrhu je osiguran značajan dio podrške Evropske unije. Novelirani podzakonski normativni okvir VSTV BiH za rad tužilaštava na predmetima ratnih zločina predstavlja valjanu platformu i mora biti primjenjen dosljedno i podjednako u svakom tužilaštvu bez izuzetka. Svi registrovani oblici suprotnog postupanja i prakse suprotne navedenim obavezama sudova i tužilaštava moraju odmah biti otklonjene.
- U pogledu oblagatornog zahtjeva Smjernica VSTV BiH i Opštih obavezujućih uputstava glavnih tužilaca BiH, RS, FBiH i BD BiH, konstatuje se obaveza redovnog pregleda i ažurnog rješavanja KTARZ predmeta. S tim u vezi, posebnu pažnju je potrebno posvetiti rješavanju KTARZ predmeta koji se odnose na postupke već provedenih ekshumacija, a u kojima još uvijek nema pozitivnog DNK izvještaja, odnosno predmete u kojima je DNK analiza izolovana, ali bez poklapanja sa podacima iz baze nestalih osoba. Naglašava se važnost uloge Instituta za nestale osobe BiH i Međunarodne komisije za traženje nestalih lica (ICMP), te se upućuju tužioci koji postupaju u KTARZ predmetima da ostvare redovnu komunikaciju sa navedenim institucijama u cilju efikasnog okončanja ovih predmeta. Konstatuje se pozitivna praksa pojedinih tužilaštava u kontekstu slijeđenja preporuka iz Revizijskog izvještaja ICMP-a u smislu izdavanja naredbi za trajni ukop i smještaj posmrtnih ostataka označenih kao historijski slučajevi i situacije sa izolovanim DNK uzorkom bez poklapanja sa podacima iz baze nestalih osoba, čime se stiču pravni preduslovi za donošenje tužilačke odluke u ovim KTARZ predmetima. U tom smislu komplementarna je aktuelna podrška Evropske unije IPA 2019 kojom su, između ostalog, osigurana sredstava za navedene radnje usmjerene ka blagovremenom rješavanju KTARZ predmeta u tužilaštvima.
- Podsjećajući na obaveze tužilačke funkcije, neophodno je detaljno upoznati oštećene sa njihovim pravom na isticanje imovinskopravnog zahtjeva u krivičnom postupku. Naime, tužioci imaju zakonsku obavezu poduzimati procesne radnje u svrhu pribavljanja dokaza za isticanje imovinskopravnog zahtjeva i utvrditi imovinsko stanje osumnjičenih. S tim u vezi, već u samoj fazi istražnog postupka neophodno je pristupiti prikupljanju dokaza o imovnom stanju osumnjičenih, te poduzeti adekvante mjere kako bi se smanjila opasnost od raspolaganja imovinom u korist trećih osoba. U tu svrhu potrebno je da tužioci u toku istrage izdaju zahtjeve za dostavljanjem podataka o imovini i uspostave kontakt sa punomoćnicima oštećenih u cilju da isti podnesu prijedloge za donošenje privremene mjere obezbjeđenja imovine iz koje bi se oštećeni mogao naknaditi nakon eventualnog dosuđenja postavljenog imovinskopravnog zahtjeva.
- Preporučuje se da nadležni organi BiH uspostave fondove reparacije štete za žrtve ratnih zločina kao supsidijarni izvor naknade za pričinjenu materijalnu/nematerijalnu štetu u slučaju individualne insolventnosti osuđenog lica. Kao primjer dobre prakse prepoznaju se aktivnosti organizacije TRIAL International u pravcu pružanja podrške žrtvama ratnih zločina silovanja i seksualnog nasilja, te koraka ka uspostavi reparacijskog fonda u okviru Ministarstva za izbjeglice i raseljena lica BIH.
- Naglašava se potreba da postupajući tužioci u predmetima ratnih zločina redovno i aktivno prate pravnu praksu i stavove Apelacionog odjeljenja Suda BiH, Vrhovnih sudova FBiH i RS, te Apelacionog suda BD BiH u primjeni i tumačenju materijalnog i procesnog prava u predmetima ratnih zločina.
- Preporučuje se tužiocima da u predmetima ratnih zločina redovno ulažu odgovore na žalbe odbrane, imajući prilikom toga u vidu praksu najviših sudova u Bosni i Hercegovini. S tim u vezi pozivaju se Republičko javno tužilaštvo RS, Federalno tužilaštvo FBiH, te glavni tužilac Tužilaštva BiH i Tužilaštva BD BiH, da se u pogledu izjavljivanja tužilačkih žalbi u predmetima ratnih zločina, te davanja odgovora na žalbe odbrane, izvrši pojačan nadzor nad radom tužilaca u cilju ujednačavanja primjene materijalnog i procesnog prava u prijedlozima žalbe koje se izjavljuju pred najvišim sudskim instancama u BiH.
- Pozivaju se glavni tužioci Tužilaštva BiH, Federalnog tužilaštva u FBiH, Republičkog tužilaštva RS, Tužilaštva Brčko distrikta BiH, te svih kantonalnih i okružnih tužilaštava da redovno održavaju sastanke i koordiniraju saradnju s ciljem blagovremene i efikasne implementacije ciljeva i mjera determiniranih Revidiranom državnom strategijom.
- U svrhu obezbjeđenja adekvatnih uslova za efikasno procesuiranje predmeta ratnih zločina prenesenih sa Tužilaštva i Suda BiH na pravosuđe entiteta, odnosno Brčko distrikta BiH, preporučuje se oraniziranje redovnih obuka policijskih službenika kantonalnih i okružnih MUP-ova koji rade na predmetima ratnih zločina.
- kraj -