Riječ glavnog okružnog javnog tužioca
Okružno
javno tužilaštvo Banjaluka, u današnjem organizacionom obliku, osnovano je
Zakonom o javnim tužilaštvima Republike Srpske („Službeni glasnik“ RS 69/16) i
sa svojom područnom kancelarijom u Mrkonjić
Gradu, teritorijalno pokriva 15 opština Republike Srpske (Banjaluka, Mrkonjić
Grad, Šipovo, Ribnik, Prnjavor, Laktaši, Kneževo, Gradiška, Srbac, Kotor Varoš,
Čelinac, Jezero, Istočni Drvar, Drinić, Kupres u RS), na kojem prostoru, prema
nezvaničnim podacima, živi oko 420.000 stanovnika.
Uloga tužilaštva u pravnom sistemu
Republike Srpske najbolje je definisana članom 2. Zakona o javnim tužilaštvima
RS („Službeni glasnik“ RS broj:69/16), u kojoj je rečeno da su tužilaštva
samostalni državni organi, koji u okviru propisanih prava i dužnosti, preduzimaju zakonom određene
mjere u pogledu otkrivanja i gonjenja učinilaca krivičnih djela i ulažu pravne
lijekove radi zaštite zakonitosti. Nadležnost tužilaštva uže i preciznije je
određena članom 43. Zakona o krivičnom postupku RS, u kojoj je rečeno da je
osnovno pravo i dužnost tužioca otkrivanje i gonjenje učinilaca krivičnih
djela.
Iz ovih definicija proizilazi, da je
tužilaštvo državni organ, koji ima isključivo pravo na krivično gonjenje lica
za koje postoje osnovi sumnje da su počinila neko krivično djelo.
Reforma pravosuđa, provedena 2003. godine,
osim organizacionih promjena kako sudova, tako i tužilaštava, izmijenila je ukupno
krivično zakonodavstvo u BiH – RS, na način da je umjesto
evropskog-kontinentalnog prava, koje je do tad primjenjivano u praksi naših
pravosudnih organa, uvedeno tzv. anglosaksonsko pravo, odnosno adversarni
sistem koji je i danas u praksi domaćih pravosudnih organa pa tako i
tužilaštva. Jedna od najvećih novina je činjenica da danas tužilac vodi istragu
u odnosu na raniji sistem kada je to činio istražni sudija, a što je za posljedicu
imalo povećanje efikasnosti krivičnog postupka, bez obzira na činjenicu da je
tužilac dobio obavezu više u odnosu na raniji sistem. I drugi instituti uvedeni
prije svega novim Zakonom o krivičnom postupku, ali i drugim zakonima i
podzakonskim aktima uticali su na brže i efikasnije provođenje krivičnog postupka
zbog čega je ocjena, nas iz tužilaštva, u odnosu na provedene reforme,
pozitivna. Primjera radi, instituti kaznenog naloga, sporazuma o priznanju
krivice, čitavog seta mjera kod maloljetnih izvršilaca krivičnih djela daju nam
za pravo na ovakav zaključak.
Tužilac pred sudom, kao državni organ,
zastupa državu i njene interese ali i interese oštećenih građana (tužilac je
advokat oštećenih), ali isto tako vodi računa i o pravima osumnjičenih, odnosno
optuženih lica trudeći se da istinito i cjelovito utvrdi stanje stvari u svakom
slučaju, obezbijedi dokaze koji terete osumnjičenog, odnosno optuženog, ali
isto tako utvrdi i one činjenice koje mu idu u prilog imajući pri tom stalno na
umu pretpostavku nevinosti, odnosno da se svako lice smatra nevinim dok se
pravosnažnom sudskom presudom ne utvrdi njegova krivica i odgovornost.
Svoje djelovanje tužilac zasniva na autoritetu funkcije koje obavlja i svom ličnom autoritetu, koga iskrenim i zakonitim radom, izgrađuje čitav svoj radni vijek ili bolje rečeno čitav život, imajući na umu da su pravda i pravičnost i dosljedna primjena zakona istinska načela kojima svaki tužilac stremi, po kojima radi ali i živi. Tako će biti i u buduće.
Glavni okružni javni tužilac
Mladen Mitrović
- 1 - 1 / 1
- 1